De oorlog in Oekraïne en de huidige energieprijzen hebben de behoefte aan elektriciteit enorm beïnvloed en versterkt. Elektrificatie is een essentieel vraagstuk voor ons allemaal. Onze elektriciteitsvoorzieningen thuis zijn het gesprek van de dag geworden. Het werk van het netwerkbedrijf is hierdoor crucialer dan ooit tevoren. Alliander, waarvan netbeheerder Liander onderdeel is, moet onze elektriciteitsnetten in hoog tempo uitbreiden. Die opgave is duidelijk.
1 op de 3 straten gaat open
De komende 10 jaar moet er net zoveel werk verzet worden als in de 40 jaar daarvoor. Het werk speelt zich grotendeels af onder de grond, dus straten moeten open om het elektriciteitsnet te verzwaren, daar is geen ontkomen aan. Marlies: “Als de klant begrijpt dat ze daardoor kunnen Netflixen, zonnepanelen op het dak kunnen laten installeren, een warmtepomp kunnen aansluiten, en de energierekening beheersbaar blijft, dan kijk je toch wat positiever naar de overlast.”
Het werk in flow organiseren
Het zijn uitdagende tijden, de resources zijn schaars en technische arbeidscapaciteit is beperkt. Het is belangrijk dat de menskracht die er is zo goed mogelijk benut kan worden. Marlies noemt dit ‘het werk in flow organiseren’. Dat doe je door de schaarse monteur de hele tijd aan het werk te houden. Geen materiaaltekorten, geen verstoringen. Alliander zoekt daarbij steeds naar een maximaal haalbare planning.
De spullen op orde, administratieve processen gedigitaliseerd en innovatieve techniek, om met minder handelingen meer werk uit te voeren. De technische experts zo min mogelijk belasten met onnodige administratieve taken en het werk om de mensen heen zo goed mogelijk organiseren. Dat is de kunst.
Drie keer zo snel werken
Behalve de technici zo goed mogelijk aan het werk houden, moeten we ook gewoon innoveren zodat we meer werk kunnen realiseren met minder handen. Sinds kort werkt de netbeheerder bijvoorbeeld samen met leveranciers en de andere netbeheerders aan de compacte aansluitmodule. De aansluitingen in de openbare ruimte kunnen daarvoor aanzienlijk sneller gerealiseerd worden. Marlies: “Van 30 minuten zijn we naar 8 minuten aansluittijd gegaan. Dat zijn echte winstpakkers. Of dat het nu gaat om het aansluiten van een laadpaal of een lantaarnpaal, het kan met deze nieuwe aansluitmodule minstens drie keer zo snel.”
Werknemers willen een perspectief
Om meer personeel aan te trekken is het belangrijk dat de technische sector als geheel wordt gepositioneerd als aantrekkelijke werkgever. Jonge mensen willen een perspectief: ‘Is het werk relevant voor de maatschappij en hoe kan ik me ontwikkelen. Recent is daarom het Aanvalsplan voor de Techniek gepresenteerd door VNO-NCW, Techniek Nederland, Bouwend Nederland en de werkgeversverenigingen.
Marlies: “Waar ik van droom is dat we als werkgevers de handen ineenslaan om jonge mensen en zij-instromers een loopbaanpad te bieden voor een langere periode in de tijd. Goede mensen gaan vaak na een paar jaar voor een andere werkgever werken, dat houd je toch niet tegen. Wat ik wel wil is dat ze in de techniek blijven werken. Én niet te vergeten; meer vrouwen in de techniek natuurlijk. We hebben de dames hard nodig én het wordt er ook gewoon veel leuker van.
“De verzwaring en de bijbehorende werkzaamheden in de straten zijn onvermijdelijk, wat wij kunnen doen is efficiënt werken en blijven uitleggen waarom we dit doen.”
Daarom faciliteert Alliander als werkgever een gezond hoofd en lijf waar het kan. Er heerst een open, inclusieve werkcultuur en er is ook gezond eten in de kantines.
De verzwaring van het net is bij Oudehaske door een gezamenlijk projectteam, een zogenoemd bouwteam, voorbereid. Daarbij wordt nauw samengewerkt tussen opdrachtgever en aannemer, waardoor het bijna lijkt dat A.Hak en Alliander één team vormen. “In dit project is de gestuurde boring langer dan ooit geworden door te innoveren met de techniek. In dit team zag je dat we samen voor de klus staan, gezond kritisch op elkaar zijn en samen beter worden. Het bouwteam heeft operationeel excellent gefunctioneerd.”
Google+