Een technische job is een levenslange werkgarantie. De nieuwe generatie leert van de ervaren meesters en de jongeren komen met frisse ideeën.
Hoe kun je nieuwe medewerkers vinden en verbinden? Dat is een vraag die A.Hak zich continu stelt. En wanneer een medewerker start wil je hem of haar ook blijven boeien en behouden. We zien overeenkomsten tussen het vinden en binden.
Sector promoten
Het begint allemaal bij de promotie, wat houdt werken in de ondergrondse infrastructuur nu precies in? Wanneer we in een vroeg stadium – op ROC’s en Hogescholen – erin slagen om jonge technici enthousiast te maken, kiest een deel van hen later voor een baan bij A.Hak.
Ook als ze niet direct bij ons starten is de kans groot dat ze in hun verdere loopbaan alsnog voor een baan bij ons kiezen.
Gastcolleges en Open dagen
Recruitment is actief bij gastcolleges, neemt deel aan bedrijvenmarkten en neemt studenten mee naar onze projecten. De gastcolleges geven we op het hoger technisch onderwijs en op ROC’s. De jonge talenten namen we het afgelopen jaar virtueel mee op projectbezoek, zo hebben we ook in 2020 de studenten enthousiast gemaakt voor de ondergrondse infrastructuur bij A.Hak.
Met Young A.Hak verbinden we medewerkers tot 35 jaar. Je ontmoet elkaar en deelt ervaringen. Je groeit met persoonlijke ontwikkeling of verdiept je kennis. En bij de meet & greet met de directie kun je alle prangende vragen stellen.
Innovatieve gastcolleges
Bij een gastcollege laten we de studenten kennismaken met sleufloze technieken, een specialisme bij A.Hak. Ook leren ze meer over de ondergrondse infrastructuur en grondverdringende techniek. Binnen deze specialismes is nog veel innovatie mogelijk, waar we de jonge talenten goed bij kunnen gebruiken.
De jeugd maakt kennis met het technisch specialisme van A.Hak. Studenten zijn blij met onze gastcolleges, het is dé manier om kennis over het werk in de sector op te doen. Er is in het hoger beroepsonderwijs op dit moment nog geen specifieke studierichting die hier op inspeelt. Een mooie uitdaging voor de toekomst.
“Onze mensen zijn supertrots op wat ze maken, maar om dat nou groots naar buiten te brengen? Dat doet A.Hak niet zo snel. Dit online magazine is een mooie aanleiding om deze bescheidenheid te doorbreken. En om jongeren warm te maken voor een baan in de techniek. A.Hak brengt dit jaar twee keer een online magazine uit en werkt al jaren met een videoplatform om nieuwe mensen te enthousiasmeren. En zo vallen we toch behoorlijk op.”
Eveline Dijkers, Manager Marketing & Communicatie
In 2020 is A.Hak begonnen met Lunch en Learn sessies voor medewerkers. Elke maand is er een lunchsessie met een ander onderwerp. Dit succes bracht ons op het idee om dit ook voor de werving van nieuwe mensen in te zetten. In 2021 hebben we ‘De Week van A.Hak’ geïntroduceerd. Digitaal dan wel, maar toch een groot succes. We kijken uit naar de eerste Week van A.Hak live.
Onze kantoren en projecten stellen we met plezier open voor stagiairs. Kennis maken met een gastcollege of een open dag is aftasten en snuffelen. Bij de stage ga je de teamspirit ervaren en echt leren van de experts. Inmiddels hebben we diverse stagiairs die nu bij A.Hak in vaste dienst zijn.
Intern is het bestel- en facturatieproces compleet gedigitaliseerd, waardoor we sneller en kostenefficiënter zijn. Dit nieuwe digitale proces gebruiken we ook voor onze opdrachtgevers. In het veld maken we steeds meer gebruik van digitalisering.
De klic-meldingen gaan nu direct via een tablet, waar we voorheen nog werkten met grote werktekeningen. Aansluitschetsen worden digitaal verwerkt met de coördinator en opdrachtgever, er komt nagenoeg geen handwerk meer aan te pas. Ook werken we tegenwoordig binnen A.Hak met SharePoint, hierdoor maken we alle planningen meteen digitaal inzichtelijk. A.Hak kan nu real-time de actuele projectplanning aan opdrachtgevers en bewoners laten zien, een grote stap vooruit.
In Covid-19 tijd is het boeien van medewerkers herontdekt. In juni hebben we een online A.Hak Bingo voor het goede doel georganiseerd. De winnaarsmentaliteit van de Hakkers werd goed zichtbaar, met al dan niet nóg fanatiekere kinderen. De winst was te vinden in A.Hak pakketten, spelletjes, dinercheques en als hoofdprijs een A.Hak fiets. En als extra verrassing plant je een eigen boom voor het goede doel.
Landschap Erfgoed Utrecht is gekozen als ontvanger van het opgehaalde bedrag. Het is tenslotte de boom die de natuur zuurstof teruggeeft. Met vele vrijwilligers zorgt de stichting LEU voor het behoud van natuur en erfgoed in de regio Utrecht.
Technische junioren zijn nieuwsgierig en innovatie en duurzame energie werkt als een magneet. A.Hak, UPA en Vattenvall slaan de handen ineen om jongeren te werven en laten ontwikkelen voor één van de drie partijen. Deze samenwerking is gelanceerd met de overkoepelende Stichting EnergieCoalitie en met de WarmteCarrousel.
Op Hogescholen en Universiteiten bestaat geen specialisatie met de richting ondergrondse infrastructuur of energietransitie. Technisch talent is onbekend met de uitdagingen in het werkveld. Dé manier om hier feeling mee te krijgen is bij één van de spelers aan het werk te gaan. De WarmteCarrousel biedt een tweejarig traineeship voor jonge professionals met een afgeronde technische opleiding en maximaal twee jaar werkervaring.
Tevens krijg je de kans om drie keer acht maanden op verschillende plekken in de warmteketen aan de slag te gaan. Je maakt kennis met de verschillende facetten en kunt ervaren wat het beste bij jou past. Met als kers op de taart een arbeidsovereenkomst voor twee jaar mét baangarantie.
Nieuwsgierig of weet jij iemand? Meld je dan zeker aan bij onze afdeling Recruitment.
Google+